NaNoWriMo 2017 - Wat ga je schrijven?

Gestart door Dixie, 2 oktober 2017, 11:56:30

Vorige topic - Volgende topic

Dixie

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen van plan is om te schrijven! Mijn plan was om dit topic te gebruiken zodat alle schrijvers van dit jaar één post kunnen maken waarin ze hun plot uitwerken / aanpassen / bijhouden. Dus nu begin je waarschijnlijk met een vaag idee, en hoe dichterbij november komt, hoe meer uitgewerkt het gaat worden (tenzij er natuurlijk nu al mensen zijn die precies weten wat ze willen schrijven :D )
Reageren op elkaars plots doen we niet in dit topic, maar in het voorpret topic, zodat er hier echt maar één post per schrijver staat en het overzichtelijk blijft!

Erwipro

Twee hoofdpersonen (X en Y) ontdekken dat de twee lifters die ze zojuist hebben opgepikt aangesloten zijn bij een terroristische organisatie. En ze zijn zojuist de grens gepasseerd. Ze kunnen niet het alarmnummer bellen omdat de terroristen dan zouden ontdekken dat ze hen verlinken. Daarom gebruikt Y berichten om het thuisfront (persoon Z) op de hoogte te stellen. Niet veel later nadert een politieauto hen en Y wordt neergeschoten door één van de terroristen. Voordat X achter het stuur weggerukt kan worden zijn de terroristen gearresteerd. Enkele dagen later staat het huis van Z in de brand en hij weet dat hij niet veilig is...

Brainwave van mij, poosje geleden. Ik denk alleen dat 'ie te serieus is voor me om vol te houden, dus ik heb 'm in deze vorm op het NaNo-forum in Adopt a Plot gezet :P

Dixie

Ik ben nog aan het twijfelen over drie scenario's.... 1 en 2 om zelf te schrijven en 3, lijkt me op zich hartstikke leuk maar ik weet niet of het slim is of juist niet om met NaNo te doen :P

1. Een chicklit die gaat over een vriendinnengroep van 6 meiden die echt extreem uiteenlopende persoonlijkheden hebben. Het boek begint met een bizarre situatie en je komt er gaandeweg achter hoe ze daar terecht zijn gekomen en maakt alle onderlinge relaties en beslommeringen mee. Het  boek eindigt met op ongeveer 4/5 dat je dus weer bij de bizarre situatie van het begin komt en daarna de afwikkeling van die situatie.

2. Een fantasy achtig verhaal over een wereld waarin de mensheid in 'tribes'/stammen woont.Elke stem heeft een 'spirit animal' en staat bekend om bepaalde karakter- en fysieke eigenschappen. De wereld is onrustig en er zijn onenigheden tussen de stammen. De hoofdpersoon is de zoon van twee Elite leden van zijn stam (slechts enkele stamleden hebben de kracht om te transformeren in het spirit animal van de stam, deze leden behoren tot de Elite) en verwacht is dat ook hij de kracht zal hebben om te transformeren. Als dat zich echter openbaart blijkt dat hij niet in het spirit animal van de stam transformeert, maar in een ander dier. Hij ontvlucht de stam, uit angst voor de reacties. In zijn vlucht stuit hij op een soort  'stam' van verstotenen: mensen zoals hij, die transformeren in een ander dier dan hun stamdier. Daar leert hij dat er veel meer op de achtergrond speelt dan wat hem altijd verteld is en dat de op hand zijnde oorlog helemaal niet uit 'losse gevechten' blijkt te bestaan, maar uit een groter plot om de hele wereld zoals hij hem kent te veranderen.

3. (idee) Dit verhaal wordt samen geschreven door twee NaNo schrijvers, allebei vanuit een ander perspectief. Ik zie het dan voor me dat je een soort van dubbele 'alwetende lezer' krijgt. Twee personages waarvan de verhaallijnen op een gegeven moment bij elkaar komen, en die alletwee geheimen hebben waarvan ze dus langzaam maar zeker bij elkaar erachter komen. (redelijk vaag maar het thema etc. moet dan dus samen bepaald worden)

Skeilah

Mijn boek is een fantasy en heeft twee kanten. Langs de ene kant van het verhaal (25000 woorden) zal het verhaal verteld worden van een jongen, Carry, die altijd het normale leven heeft geleid en dus gewoon op school zit. Echter zal hij in het verhaal Céciala leren kennen en zal zijn leven een hele andere wending nemen.

De andere kant van het verhaal, de resterende 25000 woorden dus, gaat dus over Céciala, een klein 5jarig meisje. Zij woont in een weeshuis. Daar draagt ze al heel haar leven een geheim met zich mee, wat slechts 1 ander persoon weet. Een gepensioneerde werkster in het weeshuis heeft haar geheim meegenomen naar huis en nooit mee naar de buitenwereld gebracht. Haar geheim is veilig, maar dan ontmoet ze Carry.

crushergirl

Mijn boek zal over een science-fiction/fantasy achtig thema gaan. Ieder mens heeft superkrachten behalve 0.0012% van de wereldbevolking, bla bla bla. Hoofdpersoon is de zoon van twee superhelden met uitzonderlijk veel en sterke krachten 2-3 (gemiddeld heeft ieder mens er 1), maar hij bezig er geen. Dat gebeuren er dingen, besluit hij weg te lopen en dingen en begint hij dingen te doen die niet helemaal ethisch verantwoord zijn en zo. Hoofdpersoon is dus een anti-hero. Leek me ook wel eens leuk, ipv die goody-two-shoes die normaal hoofdpersonen zijn...
interpunctie is voor mensen met teveel tijd

RickTorreman

*Let op: Deze post wordt tijdig bijgewerkt als ik een nieuw plot heb verzonnen..! Dat nieuwe plot wordt dan een andere optie..! Anderen mogen, als ik definitief gekozen heb, van mij apart mijn idee 'lenen'..!*

Optie 1:
Na de nucleaire oorlog met Noord-Korea, China & Rusland aan de ene kant en de rest van de wereld, behalve Groenland, aan de andere kant, heeft de mensheid zichzelf haast compleet weggevaagd. De overlevenden zoeken een manier om de radiatie te overleven. Zo hadden ze van te voren veel bunkers gemaakt, met de mogelijkheid om voedsel te kunnen verbouwen en voor drinken te zorgen. Ook zijn deze bunkers radiatie-schoon.

In de loop van de jaren willen de mensen het zonlicht weer zien, maar na tien jaar kunnen ze nog niet eens twee minuten buiten zijn, zonder dood te gaan. Wat uit onderzoek is gebleken met proeven.

Nog later worden de mensen onrustig en willen de overlevenden staken. Door deze stakingen worden er in verschillende bunkers mensen geëxecuteerd.

De aarde zelf heeft geen schijn van kans om terug te groeien zoals vroeger. Maar, zal dat voor eeuwig blijven..? Of blijkt er nog een andere manier te zijn..? Zullen ze de natuur ooit nog één keer kunnen bewonderen, zonder dood te gaan..?
Mijn parkeerproblematiek:"Die staet op mien pleakkie wat mok noe?!"

Roggie

Ik heb 3 jaar achter elkaar cheap existentiele fictie gedaan, maar ben een sucker voor neo-noir, dus dit jaar wat nderd:

Utah, 2006. Het naakte lichaam van een man wordt levenloos aangetroffen achter zijn bureau, zijn huid gloeiend rood en zijn ogen eruit getrokken. Voor de rechercheurs wijst alles op zijn ex. Dan wordt er honderd kilometer verderop een soortgelijk lichaam gevonden: oogloos en verbrand. Een duister ritueel begint zich te openbaren, eentje die selectief tegen Mormoonse mannen gericht is, en uitgevoerd door een moordenaar die niet zal rusten tot ze allemaal gezuiverd zijn.

Joe.

Heartless

Even vanuit de lezerskant: Wat een coole scenario's allemaal! Ik zou er echt veel van willen lezen. En Dixie, ik vind zelf scenario 2 het meest interessant klinken. Van scenario 1 bestaan al superveel verhalen, maar ik kan me voorstellen dat het voor dit project wellicht wel makkelijk is om te schrijven omdat je veel diverse hoofdpersonen hebt die je kan uitdiepen.

Erwipro

Ik heb een beetje in m'n hoofd dat ik iets heel lichts ga schrijven. Niet te ingewikkeld. En een beetje rondkijkend denk ik dat ik ga beginnen op NaNoWriMo HQ en dan zien wat er gebeurt. Komen er letterlijk plot bunnies voorbij huppelen enzo.

Kaasje

Ik twijfel nog:

1) Vervolg op mijn verhaal vorig jaar, om even een context te scheppen: Catherine Stratford is de dochter van een rijke, Britse zakenman in de Victoriaanse tijd. Haar leven verloopt in voorspoedige welvaart, tot één van de bedienden van Landhuis Stratford op brute wijze wordt vermoord. Samen met één van de jagers en een dienstmeid gaat ze erop uit om de mysteriën omtrent de moord op te lossen; maar die lijken dieper te gaan dan in eerste instantie gedacht werd en ze ontdekken een portaal naar een heel andere, haast Middeleeuwse wereld, vol met vreemde godheden, gildes en moralen. Samen met Sluiper, een huurmoordenaar, dringen ze door tot de kern van het mysterie.

Huurmoordenaar Sluiper is na zijn avonturen "vorig jaar", waarbij hij de charmante Catherine Stratford ontmoet heeft en samen met haar en haar vrienden allerhande avonturen heeft geweest, teruggekeerd naar Vigyl, zijn thuisstad, om het huurmoordenaarsgilde terug op te zetten. Samen met Luna, zijn enige collegae die nog in leven is, besluit hij om het portaal naar Landgoed Stratford te vernietigen: Luna zal zorgen voor de vernietiging aan de kant van Vigyl, en Sluiper aan de kant van de Stratfords: met alle gevolgen van dien. De Middeleeuwse moordenaar belandt wederom bij Catherine, maar heeft de enige weg terug naar huis vernietigd. Hij moet zich staande te houden in de Victoriaanse tijd, zonder de aanwezigheid van zijn vrienden, goden en gebruiken, maar al snel blijkt dat die tijd niet heel erg verschilt van zijn oorsprong.

(Het is nog een beetje vaag en nu onduidelijk beschreven, maar ik heb al een paar ideeën hiervoor - anderzijds is het misschien met deel 1 van het verhaal ook wel mooi geweest)

2) Een slap aftreksel van spel 105, maar dan zonder Pokémon:
Beijing, ergens in de toekomst: de artificiële intelligentie en robotica zijn verder ontwikkeld dan ooit tevoren en dat heeft niet alleen praktisch nut, maar ook in de entertainment heeft men een manier gevonden om hier geld aan te verdienen. Robotgevechten is het voetbal van de toekomst en eens in de vijf jaar wordt er een gigantisch festival gehouden waarin robots en hun 'trainers' in China samen komen om uit te vechten wie de beste van de wereld is. De snelle technische ontwikkelingen hebben er tevens voor gezorgd dat robots over een moraal, persoonlijkheid en haast bewustzijn beschikken.
Het verhaal volgt drie personen: Simona Nevtélèn, een medewerkster van het festival, X Mayonees, één van de deelnemende trainers en Lady Maskra, de befaamde diva van de robotgevechten die altijd schuil gaat achter haar mysterieuze masker.
Al snel blijkt echter dat één ieder een dubbele agenda heeft, wanneer robotonderdelen en gehele robots gestolen en verkocht worden op de zwarte markt.

Uitdagend omdat: Simona en Lady Maskra één en dezelfde persoon is (spoilers) en dat natuurlijk pas aan het einde moet blijken en het min of meer futuristisch is en ik er ook een meer maatschappelijke twist aan wil geven.
DIES IRAE DIES ILLA
CALAMITATIS ET MISERIAE DIES MAGNA ET AMARA VALDE

Mickey

Mijn idee ligt nu om mijn verhaal te baseren rond een kruising tussen een elite school en een tuchtschool. Een kostschool voor "Losbandige" kinderen.

Veel mensen zitten daar omdat ze nou eenmaal anders zijn dan binnen de morele kaders van het elitaire leven past. Er zijn meerdere hoofdkarakters, maar het verhaal gaat vooral over Elizabeth, of korter, Liz, vernoemd naar koningin Elizabeth. Ze heeft altijd in de schaduw van haar oudere zus gestaan, die in de ogen van haar ouders perfect was. Iedereen wilde dat ze een kopie van haar zus zou worden. Haar zus was altijd aardig tegen de buitenwereld, maar ze pestte haar zusje er vaak mee dat die niet aan de standaard van haar ouders voldeed.

Uiteindelijk besloten de ouders haar naar de kostschool te sturen in de hoop dat die haar nog konden redden. Liz vermaakt zich daar goed en alhoewel ze het niet altijd kan vinden met de regels die er worden gesteld vindt ze het er fijner dan thuis, wat maakt dat ze zich gaat misdragen zodat ze langer kan blijven. Ondertussen komt er een nieuw meisje op de kostschool. Iedereen vindt haar geweldig en dat is wat Liz niet vertrouwd aan haar, het meisje doet haar denken aan haar zus.

Wordt vervolgd....

Erwipro

Vannacht een heel random idee opgedaan:

Mannelijke hoofdpersoon krijgt op de één of andere manier te weten dat hij de mogelijkheid heeft om eenmalig het heden 'op te slaan'. Daarvoor moet hij wel iemand ritueel vermoorden. Hij kan op elk willekeurig moment teruggaan naar het moment vlak na de moord - ook daarvoor moet hij iemand vermoorden.
Hij ziet daar wel wat in, en bereidt een plan voor en zet een val waar een willekeurige voorbijganger in moet lopen zonder dat hem blaam zal treffen. Die willekeurige voorbijganger is iemand die heel dicht bij hem staat (ik zit te denken: zijn vriendin, één van zijn ouders of zijn vriendins ouders, een broertje/zusje). Hij wil dus niet terug naar dat moment, maar iedere keer wordt hij daar wel toe gedwongen, omdat de politie er op telkens een andere manier achter komt dat hij de moord gepleegd heeft.
Na een paar keer komt hij erachter dat hij tevens het lot tekent van de mensen die hij vermoordt om terug te keren: ze sterven op precies hetzelfde tijdstip, maar dan niet door hem maar op een andere manier. Terwijl hij bezig is een plan voor te bereiden om zowel zijn eigen schuld te verdoezelen als de mensen te redden waarvan hij het lot heeft getekend, komt hij erachter dat er nog enkele mensen op de wereld zijn die om deze reden iemand vermoord hebben en al meerdere keren terug zijn gegaan. Zo sluit hij zich aan bij een soort sekte met nog meer moordenaars, die als grootste doel heeft om te onderzoeken of meerdere personen naar één moment terug kunnen gaan. Hiermee zou degene die later het heden heeft opgeslagen onschuldig worden doordat het moment van de moord nog niet is geweest, ze zouden zich samen kunnen aansluiten bij de oudere versie van de sekte, en zo opnieuw terug in de tijd reizen.

Zoiets. Maar ik weet 't nog niet hoor...